FAQ

Her finder du svar på nogle af de mest almindelige spørgsmål
Manger du et svar, er du velkommen til at kontakte os.

En airbag kan nesætte risikoen for at komme slemt til skade ved et styrt eller uheld betragteligt. Airbag’en pustes op lynhurtigt og dækker din torso og hofter med et ca 10 cm tykt stødpude lag. Det forhindre kraften fra anslaget i styrtet at nå ind til din krop, og beskytter derved. En airbag giver en beskyttelse der er ca. 6 gange bedre end et lvl 2 rygskjold.
Så hvis du går op i din sikkerhed – så kører du med airbag!


Helite airbag beskytter de vitale organer, dit hoved, nakke, bryst, ribben, kraveben, lunger, bughulen, bugspytkirtlen, bækkenet og rygsøjlen. Omtrent 40% af Frankrigs motorcykelulykker med dødelig udgang i 2011 var forårsaget af skader til brystet. Så beskyttelse af forsiden af kroppen er ligeså vigtigt som beskyttelse af ryggen.

Turtle Technology er den patenterede teknik at placere rygskjoldet uden på airbag’en. Derved opnås op til 10 gange bedre beskyttelse end ved airbag med rygskjold under airbag (Testet ved sammenstød med Ø13 cm cylinder – f.eks. lygtepæl).
Turtle Technology findes kun i Helite’s veste og jakker og gør Helite airbags til de sikreste i verden

Airbaggen folder sig ud på under 100 ms i de fleste mekaniske veste og jakker.
GP Air til race på 75 ms
Elektroniske veste fra 31 ms med forgaffelsensor, 60 ms uden.

Den elektronisk udløste airbag har indbygget sensorer og en processor der tusindvis af gange i sekundet beregner om du er ved at styrte. Hvis du styrter udløser den patronen og puster vesten op. En mekanisk airbag er forbundet med en strop til MC’en. Når denne strop strammes op med over 30 kg udløses airbag’en.

Hovedfordelene af et ”100% mekanisk” system er:
• Pålidelighed
• Nemt at bruge (vedhæfter / afhæfter med en quick clip)
• Hurtige installation og tilpasning til alle køretøjer
• Ingen vedligehold
Bekymringsfri brug (ingen batterier der skal lades op)

Hovedfordelene ved et elektronisk system er:
• Kan bruges på alle motorcykler uden installation af strop
• 25 timers brug. Batteriet skal typisk lades hver 14. dag
• Systemet går i sleep-mode når det ikke er i bevægelse
Kan kombineres med en forgaffelsensor som halverer aktiveringstiden til 31ms

Til elektroniske airbags beregnet til gadebrug kan der tilkøbes en forgaffelsensor som parres med vesten. Denne monteres på gaffelbenet, og monitorerer om der sker pludselige ændringer i cyklens placering, hastighed eller retning. Dette kan være hvis du kører ind i noget, eller nogen påkører dig bagfra. Ved at måle direkte på MC’en kan der opnås en hurtigere responstid. Samtidig er selve detektionen hurtigere når den foregår på MC’en og ikke på kroppen. Du er dermed bedre beskyttet ved f.eks. påkørsel bagfra. Med forgaffelsensor udløses vesten efter blot 31 ms.
Med en forgaffelsensor virker din elektroniske vest fra o km/t. Uden sensor virker den fra 20 km/t

Ja. Så længe airbag’en er i god stand (ingen huller eller rifter), kan du genbruge den. Du kan nemt og hurtigt skifte CO2 patronen, så airbaggen er klar til brug igen. Tjek størrelsen af din airbag, når du erstatter patronen. Du kan se hvilken størrelse patron du skal bruge på patronen samt på et mærk ved siden af aktiveringsmekanismen.
Er du i tvivl om, hvordan du skifter dine patroner? Så Klik her

Efter aktivering af airbag’en vil den stille og roligt tabe trykket, og efter ti minutter vende tilbage til sin oprindelige form. Før der installeres en ny patron skal airbaggen efterses for at sikre, at den stadig er i god stand; dvs. ingen huller eller skader. Hvis du er usikker på om den er OK, kan du henvende dig til din forhandler

Ja, det kan godt lade sig gøre.
(Dette gælder KUN mekaniske systemer)
Dog sker det meget sjældent da der skal trækkes med 30 kg i stroppen for at aktivere airbag’en. Dette er nok til at give dig en advarsel om, at du stadig er klipset fast til motorcyklen når du er ved at stige af.

Helite bruger det bedst egnede materiale til deres produkter. Disse materialer yder god modstand mod slitage. Der er foretaget tests af selvstændige journalister. Disse tests viste, at selv et glidende styrt med 100 km/t skulle gentages 6 gange, før det var nødvendigt at reparere HELITE airbag’en. Hvis du er usikker på om airbag’en er klar til brug, kan du henvende dig til den forhandler, som du har købt den af for en inspektion og evt. reparation. 
Helite har 4 års fabriksgaranti på alle deres produkter. Det kræver blot at du registrerer dig på deres service side: MyHelite 
Du kan også sende din vest til reparation direkte hos Helite via denne side

Ja. Både fører og passager kan beskyttes med airbag.
For mekaniske systemer er det vigtigt at både fører og passager strop placeres optimalt. Optimal placering vil ofte være centralt placeret mellem tank og sæde (for fører) eller mellem de to sæder (for passager)

Ja. Du skal dog huske at have din rygsæk tilpas løst hen over airbagen så denne ikke hindres ved en evt aktivering

Garantien/reklamationsretten på en CO2 patron er 10 år. For at garantere airbaggens funktionen skal den inspiceres mindst 1 gang om året. Tøv ikke med at tage din patron ud for et regulært visuelt tjek for rust, ætsning eller vægt. Sammenlign vægten som er angivet på patronen; hvis den afviger mere end 3g som anvist på din patron, så skal den skiftes. For 60CC vil det være +/- 182 gram. Den skal også skiftes, hvis overfladen af låget (den del som indsættes i den mekaniske trigger) viser tegn på forringelse eller rust.

Ja, formen af airbag beskyttelsen er den samme, om du har vesten eller jakken på. Eneste undtagelse er GP vestene til banebrug. De har ikke beskyttelse af hofterne

Ja. Men du må IKKE bruge vaskemaskine eller tørretumbler. Airbag’en kan rengøres med håndkraft uden at drukne den mekaniske del af systemet i vand. Vi anbefaler, at du skrubber den med varmt sæbevand (ingen rensemiddel!!). For de gule veste, er vådservietter meget effektive. Skrub dog ikke for hårdt.

Ja. Den er designet til udendørs brug og kan tåle at blive udsat for vejrliget. Du kan sagtens bruge din jakke eller vest, også i kraftig regn – eller sne!

Helite nyhedsbrev

Tilmeld dig nyheder om airbags